Stuv cube misslyckad sprayning

Tätarna, en kamininstallation som gått fel

Jag har i tidigare inlägg berättat lite om problemen med projektledningen i vårt projekt. Det har lett till ett antal problem med vissa leveranser och projekt i vårt bygge. Den största problematiken har varit runt vår kamin, även om centraldammsugarens installation också var problematisk och slutade med att vi inte fick de funktioner vi beställt. Kaminen har varit ett långdraget projekt och inte förrän idag fick vi den hel och rätt installerad. Nästan 6 månader efter inflytt.

kamininstallationDet har varit så många problem med just kamininstallationen att jag inte ens kan berätta alla turer i detalj utan att inlägget helt urartar. Inte heller vet jag vems fel det varit i alla turer då alla parter skyller på varandra och har sin förklaring till varför det blivit tokigt. Vi har ju valt att bygga nyckelfärdigt så egentligen ska vi ju bara få nycklarna och flytta in, men så har inte detta projekt rullat. Underleverantören för kaminprojektet var Tätarna och kortfattat kan sägas: Vid första installation så sattes kaminen in för tidigt, inte ens gipset var på väggarna. Detta berodde givetvis också på att man inte kommunicerade mellan olika funktioner hos vår byggare Byggstruktur, för givetvis borde en sådan sak kunnat lösas ganska enkelt och en tydlig lämplig tid borde ha getts till underleverantören.

Förutom att bli installerad för tidigt slutade även installationen med en vattenskada. Min man var i huset under helgen och fick droppar i huvudet på nedervåningen. Det berodde på att man helt enkelt inte gjort en korrekt installation på taket och lämnat allt för helgen när vattnet vräkte ner. Vid hålet i taket var plast och isolering helt vattendränkt, nästa bjälklag dyngsurt och det droppade som sagt vatten ner i huvudet på maken. Hålet i skorstenen, bilden i nedre vänstra hörnet på kollagebilden, var bara från en temporärinstallation har vi fått besked om i efterhand och vem som gjort vilka fel är oklart, men det blev en del merjobb. Uppe på taket hittade min man massor med skruvar efter att en ny skorsten, utan hål, installerats, så lämnande man vårt PAPPTAK, två veckor senare kom första snön och vi har fått gå på taket och skotta hela vintern. Jag vill inte tänka på vad som hänt om inte maken städat av hela taket från skruvar och brickor innan dess. Kaminen fick även tas ut ur huset då den var full med fula repor och alldeles flammig i färgen och behövdes åtgärdas.

När kaminen sen kom tillbaka hade den fortfarande massor med repor, detta kan lätt åtgärdas med sprayfärg. Färgen härdar först när man eldar i kaminen Stuv cube misslyckad sprayningså det är fullt möjligt att få den snygg. Så vi sa ja till att de fick nya försök i att spraya den. Men när de kom för tredje gången och skulle spraya den så hade man till att börja med fel färg med sig. Som tur va kommer kaminen med en färgburk så de fick ta den. Men efter att de sprayat kaminen med hela burken på bara en kvart så rann färgen. Jag har förstått att tricket är att spraya tunna tunna lager med torktid mellan. Då kan man få en perfekt finish. Istället såg resultatet ut som på bilden till höger. Den rinnande färgen torkades bort med kökspapper och kvar blev en flammig, delvis stålren yta.

Man fick även anmärkning på besiktningen då man inte isolerat inluftröret under kaminen, något som åtgärdades vid tredje besöket. Dessutom hade man installerat en felaktig, icke beställd, skorsten. Vi hade beställt en skorsten som är halvisolerad i rummet där spisen står och som sen går över till helisolerad i bjälklaget. Det är den vanligaste typen av installation och det som enligt sotaren anses vara kutym. Det är en mycket säker lösning och vi fick rekommendationen att köra på en NVI2000 skorsten. Istället installerades en helisolerad skorsten som gav ett oerhört stort och fult uttryck till den smäckra designkamin som en Stuv 16 Cube är. Dessutom förlorar man givetvis värmeåtergivningen. Denna skorsten skulle givetvis inte ens kommit in i vårt hus, den hade ju inte beställts, men det var det där med kommunikation och styrning när det gällde vårt bygge, det fanns en hel del att önska.

När vi påtalade problemet fick vi ingen respons från vårt byggbolag och fick ta kontakt med underleverantören Tätarna själv, fastän vi köpt ett nyckelfärdigt hus. Underleverantören ville inte ta på sig problemet, hävdade både att spisen ändå blir flammig så det var egentligen onödigt att spraya den för den skulle aldrig på en jämt uttryck och de deklarerade också att de aldrig satte in halvisolerade skorstenar, punkt. Byggstruktur, vår byggare kom och tittade och sa att man givetvis skulle lösa problemet, men vid vidare diskussioner och havererade förhandlingar med sin underleverantör så ångrade man sig, något vi inte accepterade. Men då Byggstruktur slutat genomföra de garantiärenden som finns på huset har vi fått överta alla projekt och helt enkelt leja hjälp för att slutföra allt som fått anmärkningar av oss och besiktningsmannen, så även kaminen.

Vi lärde oss snabbt att ingen kamininstallatör ville ta över detta ärende. Skulle vi få det fixat skulle det bli en helt ny kamin och skorsten. Inte för att kaminen egentligen inte gick att fixa, utan för att de vill kunna säkerställa hela installationen. Något jag faktiskt har rätt stor förståelse för. Så vi bad Mariebergs kakelugnsmakeri hjälpa oss att få ordning på våra kamindrömmar och installera så som vi önskade på ett säkert och korrekt sätt. Men deras jobb ska vi belöna med ett helt eget inlägg.

Oavsett vem som gjort fel eller hur alla dessa saker uppkommit så kan jag bara säga att vår kundupplevelse har varit så totalt urusel. Vi har blivit otrevligt bemötta, vi har fått kontakta både kaminimportörer, kamintillverkare och sotare för att verkligen ta reda på om de argument som gavs var sanna, vilket de inte verkar vara då en Stuv spis inte blir flammig, enligt både producent och importör och halvisolerade skorstenar är standard enligt sotaren. Vi har möts med total oförståelse och de ansvariga på Tätarna har inte ens kommit ut och kollat på installationen. Jag kan förstå att det dessutom funnits diskussioner mellan vår byggare och Tätarna som vi inte vet hur de gått och att vi inte säkert fått all information, men det faktum att vi det senaste halvåret haft direkt kontakt med Tätarna så hade de full möjlighet att göra oss till nöjda kunder.

nedre bjälklagDet ska också sägas att nu när vi gjort om installationen med en annan leverantör så har vi också blivit varse att den var felaktigt gjord, med ett på tok för litet schakt och en skorsten som installerats dikt an en spånskiva, där det egentligen ska vara 5 cm mellan. Dessutom har man installerat alldeles för nära golvskivorna i bjälklaget och i taket i övre bjälklaget. Där har vi nu fått såga ur, vilket kändes extra spännande då vi har vattenburen värme i golvet och det krävdes en del detektivarbete innan vi kunde veta att det gick att såga ur så mycket som krävdes. Vi har nu övre bjälklagmåttbeställda skåp som egentligen ska stå i utrymmet bredvid schaktet som inte får plats längre och vi måste hitta en annan lösning.

Vems felet är för allt detta kan inte jag bedöma men kort kan sägas att schaktet skulle ha varit större och vi får nu lösa en ombyggnation och skorstenen borde aldrig ha installerats under dessa förhållanden.  Borde man inte ha sagt ifrån och krävt större schaktutrymme för att göra installationen, den ska ju ändå följa alla regler? Men som sagt, det enda vi med trygghet kan ge utlåtande på är hur vår kundupplevelse varit och detta är första gången som vi faktiskt har ett rent negativt omdöme att ge om en underleverantör, dvs Tätarna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *